Вітаємо Вас у музичній залі!

 

Шановні відвідувачі, пропонуємо вам зануритись у  бурхливе море звуків та емоцій. Багато композиторів у своїй творчості звертались до теми Голокосту, намагаючись увічнити в своїх музичних творах та композиціях пам'ять про Катастрофу та залишити відгук про ті події у різних жанрах музичного мистецтва. Так, звертаючись до цієї болючої та глибокої теми, такі композитори як М. Вайнберг, Г. Вагнер, Л. Абеліович, Е. Тирманд у своїх творах показали трагедію власних єврейських сімей, що стали в'язнями гетто та таборів. Частина композиторів, хоча і не відчула на власному досвіді всі реалії Катастрофи, але не могли залишити поза увагою трагедію свого народу. Це композитори різних міст, країн та поколінь: Д. Клебанов - Харків, Г. Фрід, О. Галич,  М. Броннер, С. Беринський- Москва, В. Хвойницький -Рига, З. Ткач - Кишинев,   О. Сонін -Мінськ тощо.

 

Створюючи музичні твори, присвячені Катастрофі в усіх її проявах, автори відображають життя в гетто Варшави, Каунаса, Терезіна, розповідають про місця масових убивств євреїв (Бабин яр, Румбула, Зміївська балка тощо). Мовою музики композитори говорять про життя та трагічну долю Я. Корчака, Анни Франк, П. Валенберга, чиї імена стали знаковими у період Шоа.

 

Тема  Голокосту осмислюється композиторами у різних музичних жанрах, які розраховані як на обмежену публіку (опера, симфонія, ораторія, камерно-інструментальні композиції) так і на широку аудиторію (пісні). Створювати класичну музику на тему Катастрофи композитори почали ще в роки війни, проте більшість музичних творів з'явилась у період 60-90-х рр. ХХ ст.

 

Переживання та роздуми митців були втілені у такому музичному жанрі як опера. Прикладом є моноопера Г. Фріда "Щоденник Анни Франк" з єдиним персонажем -дівчинкою, що стала жертвою Голокосту;  опера-драма "Пасажирка" М. Вайнберга, опера М. Броннера "Довге повернення" для хорового театру. 

 

Пекельні картини Голокосту  знайшли своє відображення і в інструментальній музиці. Для великого симфонічного складу написані Перша симфонія "Мученики Бабиного яру" Д. Клебанова, симфонія "Голокост" Л. Любовського, концерт для оркестра "Жовті зірки" І. Шварца, симфонічна поема "Вічно живі" Г. Вагнера. Існують музичні меморіали Голокосту, автори яких в якості центрального елемента використовують підібрані поезії. До таких вокально-симфонічних творів відносять 13-ту симфонію Д. Шостаковича та "Судний день"К. Пендерецького.

 

У назвах класичних музичних творів часто фігурують "кадиш" та "реквієм" -"Дзвони Голокосту" ("Молитва Румбули") ризького композитора В. Хвойницкого (слова Л. Коваля), "Реквієм про Катастрофу" З. Раздоліної за поемою І. Каценельсона "Сказання про винищений єврейський народ", Реквієм-Кадиш "Бабин Яр" Е. Станковича тощо.

 

Тема Катастрофи знайшла відображення і в музичних творах, розрахованих на широку слухацьку аудиторію. Ці пісні емоційно впливають на слухача, занурюють  його у події минулого, змушують замислитись над уроками історії та проблемами сучасності. Це бардівські пісні О. Галіча (поема "Кадиш" пам'яті Я. Корчака, О. Розенбаума ("Бабин яр", "Долвга дорога літа"), О. Городницького ("Треблінка", "Освенцим"), авторські пісні Н. Болтнянської ("Бабин яр", "Забута мелодія" та інші), естрадні пісні Т. Гвердцителі та П. Зіброва.

 

Широкий спектр музичних творів, присвячених Голокосту, задовольнить будь-якого, навіть найвибагливішого слухача та змусить по-новому, більш емоційно та глибоко, поглянути на Катастрофу